maanantai 26. syyskuuta 2016

Toiminnanjohtaja bloggaa: miten päädyin HUMAKOon?

Tervetuloa lukemaan toiminnanjohtaja bloggaa-juttusarjaa. Juttusarjassa nostan esiin opiskelijakunnan toimintaa erilaisilla tavoilla. Aiemmin olen kertonut aikapaljon yleisesti HUMAKOn toiminnasta ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksista. Viimeksi kerroin tyypillisestä työpäivästäni, joita ei tosin kahta samanlaista arkeen kuulu.

Miten minä sitten päädyin HUMAKOon töihin? Syy siihen löytyy omasta opiskeluhistoriastani. Olen itse opiskellut Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta. Opinnot aloitin syksyllä 2006. Lähdin opintojen alussa tutoriksi. Halusin myös vaikuttaa asioihin, joten päätin lähteä mukaan myös opiskelijakunnan, eli LAMKOn edustajistoon. Sieltä minut houkuteltiin hallitukseen. Toimin ensin 5 kuukautta hallituksen varapuheenjohtajana ja sen jälkeen siirryin loppuvuodeksi puheenjohtajan paikalla. Vaikuttamis- ja kehittämishalua löytyi, joten toimin hallituksen puheenjohtajana vielä kaksi täyttä vuotta. Opintojen ja hallitustoiminnan ohella olin myös yötöissä. Vuorotyö vaati veronsa ja opinnot eivät ihan aikataulussa edenneet mutta lopulta valmistuin jouluna 2011. Eniten kadun sitä, että lähdin kunnolla opiskelijakunnan toimintaan vasta opintojen kolmantena vuotena.

Opiskelijakunnassa pääsin kokemaan paljon. Pääsin järjestämään isoja opiskelijatapahtumia, kehittämään opiskelijakunnan taloutta, tekemään työntekijöiden rekrytointeja (töihin otettiin mahtavia tyyppejä jotka ovat nykyään kollegoitani!), kehittämään omia johtamistaitojani, osallistumaan sidosryhmäyhteistyöhön jne. Mitä vaan opiskelijakunnassa tehtiin, niin pääsin siihen mukaan jollain tavalla. Tärkeintä oli kuitenkin se, että pääsin toimimaan opiskelijoiden asialla. Se että, asioita pääsi kehittämään opiskelijan kannalta parhaimmiksi mahdollisiksi, se että LAMKOa organisaationa pääsi kehittämään paremmin opiskelijoita palvelevaksi.

LAMKOn toimijoiden kanssa syksyllä 2011 Wild Wild West -bileissä.
Allekirjoittanut valkoisessa hatussa keskellä.

Nyt olen ylpeä LAMKO-alumni. Minut kutsutaan vuosittain mukaan perehdyttämään uusia LAMKO-toimijoita ja teen sen ilolla. On mahtavaa nähdä, kuinka sama halu kerää vuodesta toiseen aktiivisia ja hieman hullujakin opiskelijoita yhteen, toimimaan opiskelijoiden ”paremman huomisen” puolesta. Moni asia mitä LAMKOssa on saavutettu nyt, on jotain sellaista mitä itse olen ollut laittamassa alkuun jollain tavalla. On mahtavaa seurata kuinka pienistä asioista saadaan jotain hienoa aikaiseksi.

Mikä minut sitten toi HUMAKOon? HUMAKOssa käynnistyi pääsihteerihaku melkein heti valmistumiseni jälkeen ja pitkän pohdinnan jälkeen päätin hakea. Humak ei ollut minulle ennestään tuttu AMK, enkä ollut HUMAKOn toimintaan tutustunut kovinkaan paljoa. Muutamien HUMAKOn aktiivien kanssa olin jutellut opiskelijakuntien kattojärjestön SAMOKin tapahtumissa, mutta muuten toiminta oli melko vierasta. Työnhaussa minulle ei kuitenkaan tärkein kriteeri ollut palkka, vaan se että pystyn allekirjoittamaan ne arvot, joilla organisaatio jossa työskentelen, toimii. Hain HUMAKOon ja sain paikan.




HUMAKOssa olen ollut siis jo yli 4,5 vuotta. Edelleenkin pidän tästä työstä. Siitä, että saan toimia opiskelijoiden asialla. Vaikuttaa asioihin niin, että ne ovat opiskelijoiden kannalta mahdollisimman hyvin ja kehittää HUMAKOa organisaationa opiskelijoita paremmin palvelevaksi. Muutokset eivät tapahdu hetkessä, mutta silti toiminta kehittyy jatkuvasti. Opiskelija näkee siitä vain vilauksen opintojensa aikana ja itselläni on etulyöntiasema seurata sitä koko ajan.

HUMAKOssa siis olen edelleen ja teen tätä työtä täydestä sydämestäni. LAMKO on minulle edelleen se rakas järjestö, jonka kasvatti minä olen ja jossa voin tukea toimijoita alumnin roolissa. HUMAKOssa sen sijaan saan vuosittain uusia opiskelijoita työkavereiksi. Opiskelijoita, joilla on uusia visioita toiminnan kehittämiseen ja yhdessä yritämme ne sovittaa siihen suurempaan päämäärään jota kohti HUMAKOssa työskennellään.

En olisi varmastikaan tässä, ellen olisi lähtenyt tutoriksi, ellen olisi saanut rohkeutta osallistua edustajiston toimintaan ja ottaa askelta kohti hallitusta. Olen kuitenkin niin iloinen, että tein sen kaiken! Aktiivitoiminta antaa aina enemmän kuin ottaa (vaikka se välillä siis ottaa todella paljon esim. vapaa-ajasta)! Mutta silti se antaa niin paljon. Se antaa mahdollisuuden kehittyä ammatillisesti, se antaa eväitä työelämään ja se antaa mahdollisuuden kasvaa ihmisenä. Uskalla sinäkin tarttua noihin mahdollisuuksiin! HUMAKOssa olisi nimittäin nyt haku aika moneen paikkaan auki, voit hakea tutoriksi, jaostoon tai edustajistoon.


Kommentoi ja kerro, mistä Sinä haluaisit toiminnanjohtajan bloggaavan? Mikä sinua kiinnostaa HUMAKOn toiminnassa? Mitä haluaisit tietää opiskelijakunnan arjesta? Kaikki ideat ja toiveet ovat tervetulleita!
ps. klikkaamalla oikeassa reunassa olevasta tunnisteet-listasta sanaa toiminnanjohtaja, saat kaikki minun tekstini esiin. Mukavia lukuhetkiä! 

Marianna Rantanen
HUMAKOn toiminnanjohtaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti