tiistai 13. syyskuuta 2016

Toiminnanjohtaja bloggaa: arkeen ei kahta samanlaista päivää kuulu!

Tervetuloa lukemaan toiminnanjohtaja bloggaa-juttusarjaa. Juttusarjassa nostan esiin opiskelijakunnan toimintaa erilaisilla tavoilla. Aiemmin olen kertonut aikapaljon yleisesti HUMAKOn toiminnasta ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksista. Tällä kertaa aion sen sijaan kertoa hieman siitä, mitä minä oikein teen.


Valitsin oikeastaan aika vaikean aiheen. En nimittäin osaa oikein tiivistää sitä. Teen kaikkea. Mitä vaan HUMAKOssa tapahtuu, niin olen siinä jollain tavalla mukana. HUMAKOssa meitä on vain kaksi työntekijää, ja aina jompi kumpi meistä on mukana tekemässä asioita. Oma työnkuvani on se laajempi.

Normaali työpäiväni on kuitenkin kutakuinkin sellainen, että menen toimistolle siinä yhdeksän aikoihin. Yleensä olen ensimmäinen. Muut tulevat puolen tunnin sisällä. Tänä syksynä meillä on toimistolla aika täyttä kun jokainen työpiste on säännöllisessä käytössä. Suvi on toimistolla muutamana päivänä viikossa, itse olen yleensä 3-4 päivänä. Puheenjohtaja saattaa olla joka arkipäivä. Tänä syksynä toimistolla on myös kolme harjoittelijaa, jotka tulevat täällä blogin puolellakin esittäytymään myöhemmin ja kertomaan omasta harjoittelustaan.



Toimistolla ensimmäiseksi menen omalle työpisteelleni, avaan tietokoneen ja nettiselaimessa klikkailen nopeasti auki tarvitsemani välilehdet kuten sähköpostin, HumakPron, Facebookin, oman todo-listani, kalenterin ja googleDriven. Yleensä valmistaudun työpäivään jo bussissa käymällä puhelimen tai tabletin kautta läpi sähköpostejani ja vastaamalla niihin jotka pystyn hoitamaan heti. Toimistolla sitten keskityn enemmän huomioita vaativiin tehtäviin ja alan purkamaan todo-listaani. Kun muistettavaa on paljon, on tuo tehtävälista se työkalu joka auttaa huolehtimaan siitä, että saan tehtyä asiat suurin piirtein ajoissa ja järjestelemään työt tarpeen vaatiessa uudelleen.

 

Tyypilliseen työpäivään kuuluu vähintään yksi palaveri, paljon yllättäviä asioita, ohimennen pidetty tauko, rentouttava lounas ja paljon hoidettuja tehtäviä. Palavereista suurin osa on HUMAKOn sisäisiä. Niissä neuvon hallitusta jonkin asian tekemisessä tai sitten esimerkiksi tiimissä sovimme erilaisten asioiden hoitamisesta. Palavereissa toimin usein puheenjohtajana. Roolini on olla asiantuntijana, kuunnella muita ja antaa kaikille mahdollisuus tulla kuulluksi. Lopuksi koostan keskustelun yhteen ja yritän saada jonkin järjellisen lopputuloksen todettavaksi muistioon.


Palavereissa olemme yrittäneet jakaa muistion laatimisen vastuuta, jotta yksi ihminen ei aina joutuisi sitä tekemään yksin. Muistion laatiminen onkin hallituksen jäsenille hyvää harjoitusta työelämässä toimimiseen.

Työpäivään kuuluvat monet yllättävät asiat tulevat ulkopuolelta. Monesti kyseessä on sellainen juttu, jossa joku panikoi jonkin omalla vastuullaan olevn asian tekemistä. Kuitenkin kun sitä hetki katsotaan yhdessä, niin homma tuntuukin selkeältä ja apua tarvinnut pystyykin rauhallisin mielin jatkamaan asian tekemistä. Vaikka en pidä itseäni rauhallisena, niin monesti kuitenkin toimiston arjessa olen se, joka rauhoittelee muita ja kertoo että kyseessä ei ole maailmanloppu. Tehtäväni onkin usein ratkaista tai oikeastaan auttaa muita ratkaisemaan erilaisia tilanteita.

Pyrin olemaan johdonmukainen ja napakka. Välillä tuo napakkuuden ja arjen kiireen yhdistelmä näyttää ulkopuoliselle pelottavalta. Itse kuitenkin nautin tietyllä tavalla kiireestä ja tekemisen meiningistä. On mukava tehdä asioita joilla on merkitystä.


Normaali työpäiväni päättyy viiden aikoihin. Silloin siirryn kohti Huopalahden juna-asemaa ja keskustelen päivästä esimerkiksi puheenjohtajan kanssa. Näin kotiin päästyä ei tarvitse vatvoa vain työasioita vaan sitä voi olla ihan vapaallakin. Työmatkat ovat tärkeä siirtyminen vapaa-ajan ja työpaikan välillä, ei siis vain fyysisesti mutta myös henkisesti työhön tai siitä pois virittäytyminen tapahtuu juuri työmatkalla.

Välillä pidän etäpäiviä. Silloin työskentelen omassa työhuoneessani ja nautin rauhallisuudesta. Usein teen silloin sellaisia työtehtäviä, jotka vaativat keskittymistä. Etäpäivinä muut tuntuvat välttävän "turhilla" asioilla häiritsemisestä, sähköpostiliikenne on hiljaisempaa ja työskentelyn tahti on rennompaa. Tietysti tuo kaikki voi johtua myös siitä, että yleensä olen etänä perjantaisin. Yhtä kaikki, etäpäivät on tärkeitä ja auttavat asioiden eteenpäin viemisessä.



Kommentoi ja kerro, mistä Sinä haluaisit toiminnanjohtajan bloggaavan? Mikä sinua kiinnostaa HUMAKOn toiminnassa? Mitä haluaisit tietää opiskelijakunnan arjesta? Kaikki ideat ja toiveet ovat tervetulleita!

Marianna Rantanen
HUMAKOn toiminnanjohtaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti