torstai 1. lokakuuta 2015

Anteeksi, saisinko sanoa?

No saat!

Sanominen, kertominen, asioista valittaminen ja muita kannustaminen on ainoa keino siihen miten me saadaan tässä yhteiskunnassa, omassa elämässämme ja meijän koulussa asioita muuttumaan ja kulkemaan eteenpäin. Itse otan mielelläni palautetta vastaan kavereilta, tyypeiltä joitten kaa työskentelen ja välillä jopa perheeltä (ellei satu olemaan kiukkupäivä). Mitä muut minulle sanoo ja kertoo, ohjaa minua avamaan silmäni uusille mahdollisuuksille ja usein pistämään vähän paremmaksi kuin ennen. Enkä tarkoita tällä sitä, että tekisin miten muut sanovat minun tekevän vaan muiden puheista saan ideoita boxini ulkopuolelta. Edes minä, vaikka usein niin kuvittelenkin, en ole täydellinen Super-Saukkonen.

Lähes jokaisella meistä on oma spesiaali-juttu missä olemme vähän parempia kuin toiset tai ainakin me ajatellaan niin, hiljaa, kenenkään tietämättä tietenkin. Mut miten me siihen ajatukseen oltas päädytty, ellei sitä ennen olis ottanut vastaan palautetta, kehittänyt itteesä, vähän lisää kuunnellut muita ja kehittänyt taas, kunnes alkaa saamaan pelkkiä kehuja, joista taas vähän ajan päästä palataan takaisin kehittävämpiin palautekeskusteluihin. Palautetta annetaan ja vastaanotetaan kuitenkin joka päivä arjessa: parisuhteissa, ystävyyssuhteissa, ravintoloissa, kouluissa, työpaikoilla ja harrastuksissa.

Tämän syksyn HUMAKO-kiertueella on ollut mukana palauteseinät, jonne opiskelijat ovat saaneet antaa ajatuksia, ideoita, ruusuja ja ruusunpiikkejä kouluympäristöstä, opiskelijakunnasta, kampuksesta ja opiskeluun liittyvistä asioista. Nämä joka ikinen post-it-lappu on niitä työkaluja, millä me HUMAKOssa lähdetään tekemään ja kehittämään HUMAKOa ja Humakia siihen suuntaan mitä Humakin opiskelijat haluaa.

Samaan aikaan on netissä pyörinyt Miten meni noin niinku omasta mielestä? -kampanja, jonka palaute on suunnattu Humakin henkilökunnalle. Näillä palautteilla Humakin henkilökunta voi saavuttaa niitä hetkiä et "JES! tää oli mun tavote , tähän mä tähtäsin ja tän mä oon nyt saavuttanut." Ja ilman sitä rakentavaa palautetta ei noita fiiliksiä voida edes saada.

Kiitos kaikille palautetta pistäneille. Niillä oikeesti on merkitystä!


Xoxo - Jullinpulli, Super-Saukkonen, Koulutuspoliittinen vastaava Juulia


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti