torstai 8. lokakuuta 2015

Syksy saapuu ja saappaita tarvitaan

"Tämä on viimeinen vuoteni näissä hommissa." Näin olen aloittanut jokaisen vuoden, kun olen toiminut HUMAKOn hallituksessa tai aikaisemmassa opiskelijakuntatoiminnassa lukioikäisenä. Enkä suinkaan ole sanonut näin sen tähden, että tämä toiminta minua niin paljoa söisi, vaan sen takia, että on hyvä välillä vaihtaa kasvoja tässä toiminnassa, jottei toiminta jää junnaamaan paikoilleen vaan kehittyisi eteenpäin. Silti sitä lähes joka vuosi on tullut haettua takaisin sillä veri vetää vaikuttamisen tielle, ja kaverit vaan aina kysyy että miksi ihmeessä?!

Syitä innostukseeni on varmasti enemmän kuin osaan edes sanoiksi niitä pukea, mainittakoon niistä tässä kolme, lisää voi kysellä lopussa olevasta puhelinnumerosta. ;)

Tänä vuonna tutustuin mm. Karelia -ammattikorkeakoulun
opiskelijakuntaan POKAan ja POKAn pojat kutsuivat minut
pelaamaan pesäpalloa OSM:ssä. Hävittiin pelit eikä se
johtunut minun saappaistani!
Ensimmäisenä on pakko mainita mahtavat ihmiset, joita tällaisella kentällä tapaa. Opiskelijoita ympäri Suomea, joita kiinnostaa korkeakoulutuksen tulevaisuus, he ovat enemmän ja vähemmän poliittisesti valveutuneita tavallisia opiskelijoita, joiden kanssa jaat yllättävänkin paljon yhteisiä asioita. Näistä ihmisistä saat elinikäisiä ystäviä ja saatat jopa törmätä vanhoihin koulukavereihisi ala-asteelta ja löytää vuosien jälkeen yhteisen sävelen. Vaikka tuntisi itsensä tyhmäksi saappaaksi tai edes saappaaksi, ensimmäisen vuoden jälkeen alkaa huomaamaan, että "hei, nyt minä olenkin jo se ihminen, jolta kysytään, joka tietää". Vuodessa on oppinut niin älyttömästi asioita ja päässyt mukaan mitä mielenkiintoisimpiin keskusteluihin. Jos vähän omasta mielestään saappaana lähtisikin, kyllä nämä hommat yleensä luistimilla lopetellaan!

Pääkaupunkiseudun opiskelijakuntien aktiivit koolla!
Toinen syy on se, että tätä kautta on päässyt soveltamaan koulussa opittuja taitoja. Muistan kyllä käyneeni kurssin, missä on käyty läpi Exceliä ja Webropolia, mutta en minä niiltä kursseilta mitään muista. Ne asiat käytiin niin nopeasti siellä läpi, ettei niistä juuri käytännön hyötyä ole ollut. Sen sijaan HUMAKOn toiminnassa olen päässyt käyttämään näitä ja olenkin omasta mielestäni jo aika pro näissä. Olen usein huomannut olevani se tyyppi kavereiden kesken, jolta kysytään neuvoa näissä jutuissa. Työelämäänhän minä nämä taidot mukanani kannan ja tuleva pomonikin kiittää! 

Tämän pöydän ääressä on tullut pakerrettua ja opittua!
Ihmisten ja henkilökohtaisen oppimisen lisäksi kolmanneksi tärkein asia on, että tässä hommassa pääsee ihan oikeasti näkemään oman työnsä jäljen. Niin hyvässä kuin pahassakin. Paras motivaattori tehdä yhtään mitään on nähdä konkreettinen tulos tekemisestään. Onnekseni saamani palaute on pääosin ollut positiivista, ja mitä muuta se voisi tarkoittaa kun sitä että olen tehnyt parhaani. Jos risuja on tullut, niin se on johtunut omasta laiskuudesta ja sen kanssa on välillä vähän hankala elää. Tänä vuonna olen muun muassa järkännyt kaksi kertaa HUMAKOlle palautekampanjan, joka on yhteensä kerännyt noin 200 palautetta, ollut muuttamassa Humakin AHOT -käytänteitä ja tehnyt HUMAKOn yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Mistään näistä minulla ei aikaisempaa kokemusta ollut, mutta hei, mihin minä sitä olisin tarvinnut kun saan apua ja tukea muulta hallitukselta ja HUMAKOn työntekijöiltä!

Ollaan me muutenki hauskaa pidetty, kuten 2013
HUMAKOn risteilyllä!
Kaiken tämän päälle olen tällä toiminnalla saanut edistää myös opintojani. Muutamat kurssikokonaisuudet ja roikkuvat rästit olen saanut alta pois palauttamalla rästiesseiden sijasta HUMAKOssa tehtyjä töitä. Aika hyvä diili.

Aikaahan tämä on vienyt mutta en olisi kyllä sitä aikaa paremminkaan osannut käyttää. Sinä, jolla on innostusta, ajatusta, näkemystä, kokemusta tai saappaat jalassa - lähde mukaan hallitukseen, se on se paikka missä sinä pääset näyttämään osaamisesi ja oppimaan!

Nyt sen sanon viimeisen kerran, tämä on viimeinen vuoteni näissä hommissa ja heitän pallon muille opiskelijoille. Mitkään saappaat eivät ole liian isot täytettäväksi. Tarvitaan vain jalat ja tarvittaessa erikokoisia ja näköisiä saappaita saa vaikka Citymarketista.

Lisätietoa hallitustoiminnasta saat hallituslaisilta, yhteystiedot HUMAKOn nettisivuilta ja lisätietoa minusta saat numerosta 0449764624.

Rakkautta ja anarkiaa,
Juulia Saukkonen
Koulutuspoliittinen vastaava 2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti