keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Jokerikortista viestintävastaavaksi

Vuosi sitten näihin aikoihin olin keskellä hullun myllyä. Tätä hullunmyllyä kutsuttiin Jyväskylän kampuksella "Oransiksi Myrskyksi". Ilmeisesti minulle ei ollut riittänyt tämän härdellin aiheuttama stressi, sillä juuri lähellä H-hetkeä, odottelin puhelua TKI-Ilkasta. Pitkän puhelun ja tuskaisan odottelun jälkeen ilmestyi HUMAKOn Facebookin uutinen, johon oli julkaistu vuoden 2016 hallitukseen valitut toimijat ja minun nimeni oli yksi mainistuista. Siitähän se sitten lähti...


Nyt alkaa olemaan vuosi planketissa HUMAKOn hallituksessa toimimista. Seurasin eilen jännittyneenä live-streamissa, kun edustajisto 2017 järjestäytyi ja uudet hallitustoimijat valittiin. Olo oli kieltämättä haikea, tajutessani kuinka vasta vuosi sitten minä itse olin tullut valituksi. Kuinka paljon sitä jännitti ja odotti, minkälainen vuosi tulisi olemaan. Minkälaisia ihmisiä hallituksessa olisi? Entä jos HUMAKO kaatuisi minun vuokseni?

Noh, kaatunut HUMAKO ei ainakaan ole, kun uudet toimijatkin saatiin valittua!

Tässä suunnitellessa tulevan jatkajani perehdytystä, kirpoavat muistot vuoden takaisesta omasta perehdytyksestä. Silloin vielä nimitin itseäni "Jokerikortiksi".

Olimme parin tunnin ajan kuunnelleet 2015 hallituksen kertomuksia omista sektoreistaan. Muistiinpanovihkoni sivu oli täynnä erilaisia huomioita, jotka vain tuntuivat sekoittavan enemmän päätäni. Lopulta tuli hetki, kun puheenjohtajamme kokosivat meidät yhteen ja oli aika päättää, kuka ottaisi minkäkin sektorin vastuulleen. Kuuntelin mielenkiinnolla muiden selkeitä visioita heidän kiinnostuksen kohteistaan. Ja mitä minä pystyin sanomaan? 
"Kaikki kuulostaa mielenkiintoiselta... loppupelissä mie olen aika jokerikortti tässä tilanteessa. Mikä tahansa sektori kelpaa!".
Pohdintojen jälkeen en enää pystynyt kutsumaan itseäni jokerikortiksi. Perehdytyksen jälkeen sain alkaa tituleeraamaan itseäni viestintävastaavana.

Alussa hallituksen viestintävastaavuus tuntui pelottavalta, sillä nimenomaan viestintä ei ollut vahvuusalueeni. Aihe ei ollut koskaan kiinnostanut minua niin paljon ja siksi kokemukseni oli hyvin vähäistä. Kuitenkin edeltäjäni ja tuleva työtoverini lohduttivat, ettei kaikkea tarvitsisi heti tietää. Tästä vuodesta tulisi minulle oppimiskokemus.


Ja sitä se onkin ollut!


Vuosi HUMAKOssa on antanut minulle monenlaisia kokemuksia.
Nyt tiedän, kuinka paljon verkkopalaveritunteja tarvitaan, että sohvan kulmaan jää "kokouskuoppa".
Olen oppinut tunnistamaan omat rajani, milloin liian vähän unta ON liian vähän ja milloin ei ole siinä kunnossa, että kannattaa oikolukea tekstejä.
Olen oppinut verkostoitumisen salat, sekä pelaamaan Roope-Setää ja Uunoa.
Olen oppinut uusia puolia järjestöalan työskentelystä.
Olen oppinut myös edunvalvonnasta paljon ja huomannut, että edunvalvonta on ihan oikeesti siististi coolia.

Ja kuinka ollakkaan, olen oppinut kuinka tärkeää ja olennaista viestintä on! Ja yllätyksekseni olen huomannut, että kiinnitän enemmän huomiota viestintään muissa järjestöissä.


Ja mikä parasta, olen saanut monta uutta ystävää, joilta olen saanut eväitä tulevaa varten.


Jonkinlainen HUMAKO itikka se vissiin on purrut lapin tyväreenki, kun näin kaihoisaksi vetää vuoden muistelu. Ehkäpä sitä joutuu vielä palaamaan näihin hommiin, kun eroahdistus käy liian suureksi :)

Onnea vielä Edustajisto ja Hallitus 2017! Perehdytyksessä nähdään!


Jenna Simontaival,
HUMAKOn hallituksen jäsen 2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti