tiistai 23. joulukuuta 2014

KV-vastaava 2015: Sonja Salonen

Olen Sonja Salonen, ensimmäisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija, Jyväskylän kampukselta. Asun Jyväskylän keskustassa kahden kämppiksen ja lemmikkikilpikonnan kanssa. Minulle loksahti Kansainvälisyysvastaavan sektori HUMAKOn hallituksesta.

Hain humanistiseen ammattikorkeakouluun yhteisöpedagogin linjalle, koska minua kiinnostaa nuorisoala ja ennen kaikkea ehkäisevä päihdetyö. Ennen kevättä en ollut aiemmin kuullutkaan koko Humakista, kunnes yhteyshaussa etsin pohjakoulutukseeni nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajan kaltaisia aloja. Löytyi yhteisöpedagogilinja Humakista, ja sosionomilinja Diakista. Pääsin pääsykokeisiin Jyväskylän Humak-yksikköön, ja pääsin sisään.

Kun aloitin opinnot Humakissa, sain kuulla HUMAKOsta, mutten ollut silloin vielä aivan varma hakisinko mukaan. Tavallaan toiminta kiinnosti, mutta olin hieman epävarma, koska en ole ennen aikaisemmissa kouluissa ollut minkäänasteisessa hallitusasioissa mukana. Tutor-leirillä kovasti houkuteltiin, mutta olin edelleen epävarma lähdenkö mukaan, kunnes sain puhelinsoiton, että minua on ehdotettu mukaan hallitukseen jäseneksi. Silloin suostuin. Ehkä tieto siitä, että jollakin henkilöllä oli vankka usko minuun, nosti omaa uskoa pärjäämisestä, joten halusin kokeilla. Ja siellä minä nyt olen. En kuitenkaan lähtenyt pelkästään sen takia, että joku ehdotti minua, vaan myös siksi, että minulla on aina ollut halu vaikuttaa asioihin. Ylipäätänsä lähdin nuorisoalalle, jotta pääsen vaikuttamaan muutamiin epäkohtiin yhteiskunnassamme, joten toivon saavani HUMAKOsta jotain osviittaa ja suuntaa siitä, mitä reittejä käyttämällä ja millä tavalla se vaikuttaminen tapahtuu.

Olen oikein tyytyväinen saamaani sektoriin, ja toivon saavani KV-vastaavana paljon irti tulevasta vuodesta kansainvälisten asioiden hoitamisen parissa. Koska maailma on muuttunut tekniikaltaan hyvin paljon, niin toivon, että opiskelijoita ja nuoria ylipäätänsä saadaan kiinnostumaan ja innostumaan solmimaan kansainvälisiä kontakteja. Sosiaalinen media mahdollistaa yhteydenpidon muuallekin maailmaan, mutta kielimuuri ja kulttuurierot voivat toimia pieninä kynnyksinä, joita kaikki eivät halua ylittää, joten on tärkeää rohkaista opiskelijoita kansainvälistymään.

Uskon myös, että kummiyksikkötoiminnalla on suuri osuus opiskelijoiden elämässä. Siinä pääsee opiskelijoiden kanssa tekemään työtä jo ihan matalalta kynnykseltä, jos siis onnistuu siinä. On siis tärkeää tuoda kummiyksikön opiskelijoille tietoisuuteen kummien tarpeellisuus ja merkitys heidän opiskelujen aikana. Mutta se onnistuu vain, jos kummi itse pysyy aktiivisena ja on aidosti kiinnostunut opiskelijoiden aisoista.

Terveisiä opiskelijoille: olemme teitä varten, pyrimme tukemaan ja auttamaan teitä opinnoissanne ja elämässänne. Vaikka emme ole aina teidän kanssanne, niin olemme kuitenkin aina läsnä sähköpostitse tai puhelimitse.

Sonja Salonen
HUMAKOn hallituksen KV-vastaava

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti