Olen
opiskellut suurimman osan koulutuksesta jo lakkautetulla Äänekosken kampuksella,
kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa. Äänekosken maisemissa
aikanaan meille uusille opiskelijoille mainostettiin tutor-toimintaan
lähtemisen mahdollisuutta. Ilmoittauduin hommaan ja mukaan pääsi lopulta pienen
haastattelun kautta, jonka jälkeen kävimme kouluttautumassa Jämsässä.
Koulutukseen osallistuivat Humakin kaikkien kampusten, vuonna 2011 aloittaneet,
vasta valitut tutorit. Varsinainen konkreettinen tutor toiminta starttasi
tulevien opiskelijoiden pääsykokeista, joissa tutorit olivat jälleen
lieventämässä hakijoiden jännitystä. Ensimmäisen vuoden tutortoiminta
Äänekoskella koostui kokouksista, joissa on suunniteltu muun muassa uusien
opiskelijoiden tutor-tuntien sisältöä, itse pidetyistä tutor-tunneista sekä
muutamista isommista tapahtumista kampuksen kaikille opiskelijoille.
Ensimmäisenä
opiskeluvuonna tutoreiden tehtävänä on edesauttaa opiskelijoiden sopeutumista
kouluun. Oppituntien aikana opiskelija saa paljon uutta tietoa monesta asiasta
ja tutoreiden tarkoituksena on sekä auttaa epäselvien asioiden kanssa, että
tarjota myös opiskelijoille niin sanottua muuta ajateltavaa.
Tutoreiden
tehtävänä on osaltaan myös uuden luokat ryhmähengen kasvattaminen. Tuoreen
luokan tutustumista toisiinsa edesautettiin Äänkosken kampuksella koulun
puolesta monin tavoin. Kotiryhmien perustaminen sekä perinteinen
luokkaleiri-viikonloppu saivat ryhmää yhtenäisemmäksi. Tutorit edesauttavat
tuota työtä tutustuttamalla opiskelijoita toisiinsa etenkin leikkien avulla. Omalta
luokaltani monet ihmettelivät jonkin verran lukujärjestyksessä olleiden
”hölynpöly”-tuntien sisältöä, mutta omasta mielestäni ne olivat mukavia.
Eritoten tutoroinnin edetessä olen oivaltanut, että – eritoten yhteiöpedagogeille
ominaisten leikkien - tavoitteena on etenkin tutustuttaa uusia opiskelijoita
toisiinsa ja mahdollistaa se niin sanottu hassuttelun ilmapiiri, jossa
luottamusta voidaan kasvattaa.
Toinen
vuoteni tutoroinnissa oli vaihteleva. Porukassa tarvittiin vastaavan tehtävään
halukkaita ja minut äänestettiin tehtävään. Kuitenkin samoihin aikoihin olin
hakenut vaihtoon jonne sainkin kuulla päässeeni neljäksi kuukaudeksi Tanskan
Roskildeen. Tutor-vastaavien tapaamiseen saimme lähetettyä jo H12-luokalta
valituista uusista tutoreista Riku Kuurneen ja minun lähdettyäni maaliskuussa
2013 vaihtoon, virallinen vastaavana olo aikani sekä tutor-vuosi kävi
käytännössä hyvin lyhyeksi.
Kolmantena
lukuvuonna tutorointia värittivätkin vahvasti Humakin uudistuminen. Äänekosken
kampuksen lopetellessa aiemmin kulttuurintuotannon kampuksena toimineelle
Alkio-opistolle otettiin sisään vuoden 2013 Yhteisöpedagogi-luokka. Kulttuurintuotannon
tutor-opiskelijoiden keskuudessa varsinaisten tutor oppituntien pitäminen uusille
opiskelijoille tuli kokonaan uutena asiana. Siispä me - uutterat Yhteisöpedagogin
alut - koimme tärkeäksi luoda myös uusille H13 opiskelijoille yhteenkuuluvuutta
sekä kouluun, että omaan opiskelulinjaansa ja kuljimme Äänekoskelta
Korpilahdelle muutaman kerran kuussa vaihtelevilla kokoonpanoilla.
Omasta
mielestäni tutorointi on tuonut omalle opiskelupolulleni mukavaa lisämaustetta.
Omasta mielestäni olen pyrkinyt tuomaan positiivista energiaa olemuksellani
sekä uusille aloittaville opiskelijoille, että myös omille luokkakavereilleni. Tutoroinnin
kautta on päässyt myös harjoittamaan esiintymistaitoja, kun on saanut edustaa
sekä koko koulua, että erityisesti Humakin opiskelijoita messuilla ja muissa
tilaisuuksissa. En ole koskaan pelännyt erityisesti esiintymistilanteita, mutta
harjoitus on aina hyvästä. Tutorina toimiessa tulee puhuttua erikokoisille
ryhmille erinäköisissä tilanteissa niin vapaamuotoisesti, kuin
virallisemminkin. Juurikin tämä esiintymiskokemuksen karttuminen on suurimpia
oppeja, joita poimin mukaani Humakin tutoroinnin varrelta. Suosittelen vahvasti
uusille opiskelijoille tutor-toimintaan mukaan lähtemistä. Homma on leppoisaa
ja kaikenlisäksi sen voi opinnollistaa :)
Mirva
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti