maanantai 13. kesäkuuta 2016

Havaintoja HUMAKOsta - Työlläni on tarkoitus



”TDL. To Do List. Tekemättömien töiden lista. Työtavoitelista. Työkalu ajankäytön organisointiin. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mun TDL on melkoisen täyteläinen ja päättymätön, mutta erittäin monipuolinen ja tarpeellinen työkalu. Ilman sitä en tulisi toimeen. Horoskooppimerkkini kuvauksessa mainitaan usein nautinto listojen tekemisestä. Listoja siitä mitä tarvitaan. Lista siitä mitä ruokaa tehdään. Lista siitä missä paikoissa haluaa käydä. Mahdollisten listojen lista on hillitön. Laitan listafetissin Neitsyyden piikkiin. Välillä kyllä naurattaa kun joudun kirjoittamaan muistettavien asioiden listaan että Päivitä TDL tai Pidä tauko. Selittyykö sekin sillä että on Neitsyt?”



Mä pidän töissä To Do Listaa, joka muistuttelee mun moninaisista tehtävistä päivittäin. Listassa yhdistyy sekä viestintäsihteeri-Suvin että hankesuunnittelija-Suvin työtehtävät. Mun työtehtävät elää tietynlaista tasaista rytmiä, mutta usein sinne joukkoon tulee myös ennalta-arvaamattomia tehtäviä. On mulla myös säännöllisiä tehtäviä. Esimerkiksi viestintäsihteeri-Suvina kokoan joka toinen viikkoa HUMAKOsti-jäsenkirjeen, joka lähetetään kaikille HUMAKOn jäsenille. Poimin siihen aina ajankohtaisia asioita meidän toiminnasta tai sitten opiskelijoista koskettavista jutuista. Saan kirjeisiin sisältöä tietty myös meidän aktiiveilta, jotka kirjoittelevat omista tekemisistään mulle ja mä jaan tietoa jäsenille.
Opiskelijaetujen määrä on hillitön!

Kateellisuutta tässä hommassa eniten herättää opiskelijaedut. Siis kun mun tehtävä on selata etupalvelu Frankin opiskelijaetuja ja jakaa niistä ilosanomaa eteenpäin Humakin opiskelijoille. Välillä edut on niin älyttömän hyviä, että sitä ihan alkaa haikailemaan paluuta opiskelijaelämään jo ihan pelkästään etujen takia. Seuraa haikailuhetki:

”Olisinpa vielä opiskelija. Saisinpa alennusta melkein kaikista hankinnoista. Pystyisinpä syömään lounaan vielä muutamalla eurolla. Saisinpa bussikortin opiskelijahintaan. Pääsisinpä museoihin ja konsertteihin halvemmalla. Maistan suussani sen opiskelijahintaisen take away –kahvin. Uudet vaatteet on aina kivoja, mutta saisipa nekin nykyisillä opiskelija-alennuksilla. Korjaisipa joku tuon rikkinäisen pyöräni opiskelijahintaan niin voisin käydä uimahallilla halvemmalla. Matkustaisinpa opiskelijaystävällisin hinnoin ja pääsisinpä nauttimaan opiskelijahintaisesti festareista… Noh, se siitä haikailusta, palataas työn ääreen...”

Hankesuunnittelija-Suvi on tänä vuonna keskittynyt tutkimaan HUMAKOn paikallistoimintaa. Olen päässyt kampusvierailuilla keskustelemaan siitä miten voitaisiin kehittää meidän toimintaa. Paikallistoiminnan kehittäminen –hanke tuo mun työtehtävälistaan juttuja jotka liittyy tutoroinnin ja jaoston profilointiin. Tänä keväänä olen ollut mukana paikallistoimijoiden AC-palavereissa, analysoin TKI-opiskelijoiden tuen tarpeista tehdyn kyselyn tuloksia ja syksyksi viimeistellään vielä tutor- ja jaosto-oppaat uuteen uskoon.

Jäsenpalvelutkin on viestintäsihteeri-Suvin heiniä eli tässä on suunnitteilla jo nyt syksyn jäsenrekryn kampanjointi, lukuvuositarrojen määrien laskemista sekä opiskelijakorttivastaavien materiaalien päivitystä ja koulutuksen järjestelyt. Pyörittelen myös haalarimerkkejä mun pöytäni kautta: kuvaan, laitan myyntiin ja postitan tilaajille. Haalarirumba on edessä vasta syksyllä, mutta siihen pitää valmistautua henkisesti jo hyvissä ajoin laskostusharjoittelulla ja tilausta vastaavien pakettien pakkaamisella.

”Mulla on työnteossa pieni pahe. Jätän asioita viime tippaan joskus. Mutta mä koen sen enemmän niin että paineessa ne timantitkin hiotaan. Tykkään myös haastaa itseäni ja oon melko kunnianhimoinen työskentelijä. Tosin oon myös sellainen yliaktiivinen ihminen, joka haluaa tehdä koko ajan jotain ja paikallaan olo on joskus hankalaa. Lapsuuden ylivilkkauden olen vaan siis muotoillut ”aikuisten” maailma sopivaksi ahkeruudeksi ja aktiivisuudeksi, ja kohdentanut energiani aina eri puuhasteluun. Oon kyllä onnellinen kun oon työllistynyt järjestömaailmaan, jossa mun työpanoksesta on oikeesti hyötyä. Teen siis työtä. jolla on tarkoitus.”

Niin ja asun siis Turussa ja HUMAKOn toimisto on Helsingissä. Eli suoritan mun työtehtäviä hyvin erilaisin keinoin ja vaihtelevissa paikoissa. Työskentelen osan viikosta toimistolla ja osan etänä. Meillä on melkoisesti verkkopalavereita ja niissä jännittävintä on se, ettei koskaan tiedä missä palaverin henkilöt on fyysisesti. Olen palaveerannut esimerkiksi Sodankylään ja taisi joku joskus osallistua myös uima-altaalta aurinkomatkaltaan. Lisäksi olen päässyt satunnaisesti myös osaksi koiran lenkitystä palaverin aikana.

Nyt kun olen kauniisti blogitekstin muodossa luetellut mitä kaikkea mun työtehtäviin kuuluu, niin voin varmuudella sanoa että: Eikä tässä vielä kaikki! Sen lisäksi tulee yllättäviä käänteitä, kuten artikkelin kirjoittamista, isojen opiskelijaelämää mullistavien tiedotteiden kirjoittamista, valokuvaussessioita tai muuta vastaavaa. Varmaa tässä työssä on se ettei kahta samanlaista työpäivää osa samalle vuodelle. Nyt huomaan tässä vaiheessa tekstiä että olen unohtanut mainita suurimman ja tärkeimmän hommani tällä hetkellä: Uuden opiskelijan opas. Opas on tekeillä ja siihen on koko HUMAKOn voimin kerätty materiaalia ja mun tehtävä on taittaa se nyt siihen muotoon että se näyttää hyvältä ja on helposti luettavissa. AMK-maailman jargonia ja opiskelijaelämän syvimpiä teemoja yhdessä paketissa on siis luvassa syksyllä aloittaville opiskelijoille.

"Kotitoimiston" työkaverit
"Etätyöskentelyssä tykkään eri toten vaihtuvasta maisemasta. Mulle etätyö tarkoittaa työskentelyä joko bussissa Helsinki-Turku välillä tai sitten kotoota käsin. Se helpottaa arkea huomattavasti kun ei tarvii joka päivä matkustaa toimistolle. Täällä kotosalla tätäkin tekstiä kirjoitan. Välillä vilkuilen inspiraatiota ympäröivästä luonnosta ja äänimaisema koostuu lintujen laulusta ja kissan kehräyksestä. On kieltämättä nautinnollinen ympäristö tehdä töitä. Toki pidän myös toimistopäivistä, koska työnteon ohessa jäsenkahvituksella käydyt yhteiskunnalliset keskustelut tai huonolla huumorilla höystetty ilmapiiri tekee tästä työyhteisöstä erittäin miellyttävän paikan työskennellä."


Kevät meni vauhdilla. Sekä Viestintäsihteeri-Suvi että Hankesuunnittelija-Suvi saivat melkoisesti hommia tehtyä. Nyt mun molemmat työpersoonat on valmiita kesään. Elokuussa alkaa syksyn aherrus, joka on myös melkoisen kiireistä aikaa, mutta hiukan eri juttuihin keskittyvä kuin kevät. Jäsenrekry, Aktiivirekry, Tutor- ja jaostokoulutukset, kolme kampuskäyntiä jne. Hommia riittää. Nyt suunnitelmissa viettää rentouttava ja monipuolinen kesäloma, jotta tämä viestintäsihteeri ja hankesuunnittelija saa taas uutta tuulta purjeisiinsa kuljettamaan syksylläkin läpi multitaskaamisen aallokoista kohti taivaanrantaa, jossa siintää joukko onnellisia ja hyvinvoivia opiskelijoita. Tulipas cheesy loppu tälle tekstille, mutta tulkoon. Nautinnollista kesää kaikille! :)

- Suvi von HUMAKO 

PS. Muistakaa kesän aikana kokeilla uusia asioita, se pitää aivot virkeänä ja rikastuttaa mieltä! Mä aijon tänä kesänä kokeilla uusina juttuina nyhtökauraa, oman puutarhan sadonkorjuuta, Oulun Turkansaarta ja kroatialaiset festarit. Summer, here I come! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti