keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

TJ bloggaa: Itsensä kehittäminen




Olen viime aikoina pohtinut paljon itseni kehittämistä. Edellisellä kerralla kirjoitin opiskelusta työn ohella. Olin juuri aloittanut opinnot työn ohella avoimen AMKin puolella. Syksyn yhteishaussa sain opiskelupaikan ja nyt jatkan opintoja jo ihan tutkintoa kohden. Opiskelen johtamista ja opinnoissani joudun paljon tarkastelemaan omaa toimintaani. Minkälainen johtaja minä olen? Mitä minä viestitän omalla toiminnallani muille? Miten minä vien muutoksia läpi? Minkälainen johtaja kuvittelen olevani? Minkälaisena johtajana muut minut näkevät? Entä minkälainen johtaja itse haluan olla?

Oman itsensä analysointi vaatii todella paljon rohkeutta. Pitää uskaltaa katsoa peiliin ja myöntää rehellisesti itselleen omat virheensä. Olen törmännyt myös siihen, että on välillä vaikea tunnustaa ja tunnistaa omia vahvuuksiaan. On vaikea sanoa suoraan, että minä olen hyvä esimerkiksi kokonaisuuksien hahmottamisessa ja vastuun jakamisessa. Helpompi on keksiä asioita, mitä voisin kehittää tuonkin aiheen tiimoilta.

Opinnoissani teen oikeastaan kaikki tehtävät HUMAKOon liittyen. Projektijohtamisen kurssilla päättötehtävänä on kehittää tai suunnitella omalle työpaikalle projektikonsepti. Olen tästä aivan innoissani. Vaikka HUMAKOssa tehdään töitä usein projektimuotoisesti, ei meillä ole selkeää mallia projektien toteuttamiseen. Pääsen siis opinnoissani tekemään jotain, jossa opin itse ja joka pääsee suoraan käyttöön ja tulee tarpeeseen.

Omien taitojen ja osaamisen kehittäminen tuntuukin paljon helpommalta kuin oman itsensä kehittäminen. Kun puhutaan siitä, minkälainen minä olen tai miten käyttäydyn ja toimin, on kehittäminen paljon vaikeampaa. Ei riitä, että teen suunnitelman ja laitan sen eteenpäin. Itseään kehittäessä tulee pohtia, että mitä haluaa kehittää ja miettiä keinot sen toteuttamiseen. Oman käyttäytymisen muuttaminen vaatii jatkuvaa tietoista toimintaa. Normaalissa arjessa sitä tulee tehtyä nopealla ajattelulla jatkuvasti päätöksiä automaattisesti (mitä puen päälle, mitä syön aamupalaksi, monelta lähden töihin jne). Omaa käytöstä muutettaessa tulee kuitenkin käyttää hidasta ajattelua, jossa asioita pohtii tietoisesti ja miettii miksi minä teen tai toimin jollakin tavalla.

Tämän vuoden tavoitteena minulla on kehittää itseäni niin, että kohtaan arjessa ihmiset aina aidosti, sen sijaan että kiireessä vain reagoisin esiin tulleisiin asioihin jotenkin. Esiin tulee varmasti muitakin tavoitteita, mutta pidän tätä erittäin tärkeänä. Jokainen HUMAKOn toiminnassa oleva opiskelija ansaitsee tulla huomatuksi ihmisenä. 

-Marianna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti