maanantai 29. elokuuta 2016

Palautteen antaminen on ensi askel vaikuttamiseen

Tervetuloa lukemaan toiminnanjohtaja bloggaa-juttusarjaa. Juttusarjassa nostan esiin opiskelijakunnan toimintaa erilaisilla tavoilla. Aiemmin olen kertonut siitä, miten HUMAKO toimii ja mitä hallitus tekee, miten asioihin vaikutetaan kunnallisesti ja valtakunnallisesti ja miten vaikutettavat asiat päätetään. Tällä kertaa kerron kuitenkin siitä, miten opiskelijat voivat palautetta antaa, jotta HUMAKO voi vaikuttaa juuri teille opiskelijoille tärkeisiin asioihin. Jos sinulla on mielessäsi aihe, josta toivot tekstiä niin laita rohkeasti palautetta!



Palautetta suoraan henkilölle

Palautetta voi antaa useilla eri tavoilla. Opintojaksopalautteilla voi antaa palautetta yksittäisestä opintojaksosta ja siihen liittyvistä asioista. Tärkeää on kertoa asioista jotka vaativat kehittämistä mutta myös antaa kiitosta niistä asioista mitkä ovat olleet hyviä ja toimivia. HUMAKOn kautta suoraa palautetta henkilöstölle voi laittaa nimettömästi palautekorttien kautta. Palautekorttien antamiseen kannustetaan antamalla palautekorttien lähettäjille haalarimerkki.


Palautekortteja on olemassa kolme erilaista: papukaija, etana ja keltainen kortti. Jokaisella kortilla on oma merkityksenä. Papukaijakortilla annetaan kiitosta hyvästä toiminnasta, etanakortilla taas muistutetaan myöhästyneestä arvosanasta. Keltaisella kortilla taas annetaan palautetta kehittämistä vaativista toimenpiteistä. Kaikki kortit ovat tärkeitä palautemuotoja lehtoreille ja muulle henkilöstölle. Ne antavat tietoa siitä, mihin opiskelijat ovat tyytyväisiä tai missä asioissa pitäisi kehittyä.

Suoralla palautteella suoraan asiaan

HUMAKOn hallitukselle voi antaa myös suoraan palautetta. Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi sähköpostilla, HumakPro-yksityisviestillä tai puhelimitse. Suora palaute on toimivin aina kun asiat vaativat esimerkiksi jonkinlaista puuttumista virheelliseen toimintaan tai jotain pitää kehittää.




Palautetta voi laittaa myös jaostojen palautelaatikoiden kautta. Palautteet käsitellään kerran kuukaudessa Humakin lehtorin kanssa yhdessä ja silloin päätetään palautteiden aiheuttamista toimenpiteistä.




Kyselyihin vastaamisella on merkitystä

Humak kerää omissa kyselyissään palautetta yleisesti vähän kaikesta. HUMAKOn hallitus käy myös nuo tulokset läpi, ja sieltä poimitaan sellaisia asioita, minkä kehittymistä seurataan ja mihin tarvittaessa puututaan esimerkiksi kannanotolla. Viimeksi opiskelijoille tehdyssä välikyselyssä nousi isosti esiin sosiaali-, tauko-, ryhmä- ja itsenäisen työskentelyn tilojen puutteet tai paremminkin niiden olemattomuus. Tämä on ehdottomasti asia, johon HUMAKO tulee tulevan syksyn aikana vaikuttamaan, seuraa tilannetta!

Myös HUMAKO tekee omia kyselyitä. HUMAKOn kyselyt yleensä keskittyvät HUMAKOn omaan toimintaan tai tarkentavat jollain tavalla Humakin tekemiä kyselyitä. HUMAKOn kyselyissä yritetäänkin saada asioista enemmän tietoa vaikuttamisen tueksi. Kyselyiden perusteella usein ei suoraan pystytä tekemään kannanottoa mutta niiden avulla saadaan selville, että mistä asioista pitää lähteä hankkimaan lisätietoa jotta esimerkiksi se kannanotto saadaan tehtyä.

Mitä isompi määrä opiskelijoita kyselyihin vastaa, sitä vakavammin kyselyn tuloksiin suhtaudutaan. Jos vastaajamäärä on esimerkiksi alle 10% ei tuloksista voi kovin suuria johtopäätöksiä vetää. Silloin kyselyn pariin ovat saattaneet löytää vain jotain ääripäätä edustavien mielipiteet, eikä se kerro yleisestä tasosta. HUMAKOlla haasteena onkin se, millä opiskelijat saataisiin kyselyihin vastaamaan kun kyselyitä on niin paljon yleisesti. Tämän vuoksi Humak ja HUMAKO tekevät entistä enemmän yhteistyötä kyselyiden kanssa ja kyselyiden tuloksia käydään läpi yhdessä ja erikseen.

Palautteellasi on merkitystä!

Annoit palautetta sitten vastaamalla kyselyyn tai antamalla suoraa palautetta, voit olla varma siitä, että palautteesi käsitellään. Edellisessä blogitekstissä avasin sitä, minkälaisiin toimenpiteisiin palautteen perusteella voidaan ryhtyä. Muistutan vielä: jos ikinä kohtaat virheellistä käytöstä, niin tuo se esiin! Sillä tavoin asioihin saadaan muutos. Ensimmäisenä keinona ei tarvitse olla aika ne järeimmät toimintatavat, vaan välillä jo lempeä muistutus esimerkiksi etanakortin muodossa korjaa tilanteen. Opiskelijan ei kuitenkaan tule kärsiä muiden virheellisestä toiminnasta. Meillä oletuksena on, että tahallaan ei varmasti kukaan halua väärin toimia, siksi arvioimmekin jokaisen tilanteen erikseen ja mietimme parhaita vaikuttamiskeinoja.

Anna palautetta ja mahdollista omalta osaltasi opiskelijan arjen sujuvuus!

Kommentoi ja kerro, mistä Sinä haluaisit toiminnanjohtajan bloggaavan? Mikä sinua kiinnostaa HUMAKOn toiminnassa? Mitä haluaisit tietää opiskelijakunnan arjesta? Kaikki ideat ja toiveet ovat tervetulleita!

Marianna Rantanen
HUMAKOn toiminnanjohtaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti